
1

Članice ANEM-a na nedavnom sastanku u  
Beogradu (foto: ANEM/Tanja Drobnjak)

MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI 
ZA MESEC MAJ 2026. GODINEZA MESEC MAJ 2026. GODINE



UVODUVOD
Monitoring medijske scene izrađuje se s ciljem kontinuiranog praćenja  

događaja i procesa koji utiču na stanje medijskih sloboda u Republici Srbiji. U 
fokusu monitoringa nalaze se: sloboda izražavanja; praćenje implementacije 
postojećih propisa; usvajanje novih propisa, ali i izmene i dopune aktuelnih, kako 
iz oblasti medija, tako i iz drugih oblasti koje na direktan ili indirektan način utiču 
na slobodu medija; kao i analiza tužbi koje, prema oceni stručne javnosti, imaju 
karakter SLAPP tužbi (strateških tužbi protiv učešća javnosti) usmerenih prema 
novinarima i medijima.

Za izradu monitoringa koriste se javno dostupni podaci, podaci dobijeni od 
novinara, urednika i drugih medijskih radnika, novinarskih udruženja i medijskih 
asocijacija, kao i od državnih i nedržavnih organa.

Tekst ovog Monitoring izveštaja uradio je stručni monitoring tim iz advokatske
kancelarije „Savović”, u saradnji sa ANEM-om.

Podrška:

2

Овај пројекат финансира
                  Европска унија



I	 SLOBODA IZRAŽAVANJAI	 SLOBODA IZRAŽAVANJA
Prema podacima „Svetskog indeksa medijskih sloboda za 2026. godinu” izrađenog od 

strane međunarodne organizacije Reporteri bez granica, Srbija je Svetski dan slobode 
medija dočekala sa pozicije lošije od onih koje je dosad zauzimala. Od 180 rangiranih 
država i teritorija, 104. mesto pokazalo je da je najlošije rangirana zemlja u regionu i 
jedna od najlošije rangiranih u Evropi (pogledati Monitoring medijske scene u Republici 
Srbiji za mesec april 2026. godine). 

Na Svetskom kongresu Međunarodne federacije novinara (IFJ) usvojena je rezolucija 
„O eskalaciji napada, zarobljavanju medija i nazadovanju medijskih sloboda u Srbiji”. 
Podnosilac rezolucije – Nezavisno udruženje novinara Srbije – upozorilo je na dra-
matičnu situaciju kad je reč o medijima i novinarima u Srbiji: broj napada, pretnji i  
pritisaka drastično je eskalirao, verbalne napade na novinare vrše visoki državni  
funkcioneri i poslanici vladajuće stranke, nereagovanjem odnosno neposrednom  
upotrebom sile policija postaje opasnost za novinare, novinari se nose sa radnim i 
pravnim pritiscima, SLAPP postupcima, instaliranjem i pokušajima instaliranja špijunskih 
softvera, medijski pluralizam i urednička nezavisnost značajno su ugroženi (kao primer 
istaknuta je moguća umešanost vlasti u odnose državne kompanije Telekom i kompanije 
United Media), Regulatorno telo za elektronske medije nepotpuno je i nefunkcionalno.1 

Zbog svega navedenog od vlasti u Srbiji rezolucijom se zahteva da hitno, objektivno i 
efikasno istraži svaki slučaj pretnji i napada na novinare i medijske kuće, da novinarima 
tokom obavljanja novinarskog zadatka na terenu obezbedi policijsku zaštitu, da obustavi 
kampanje difamacije i druge oblike verbalnog nasilja koje javni funkcioneri sprovode nad 
medijskim radnicima, da javno i nedvosmisleno osudi govor mržnje i pretnje, da  
onemogući korišćenje državnih kompanija kao oruđa za vršenje političkog i  
ekonomskog pritiska na nezavisne medije. Od Evropske unije, Saveta Evrope, OEBS-a, 
Ujedinjenih nacija i drugih međunarodnih partnera pak očekuje se da upotrebe sve  
mehanizme koji im stoje na raspolaganju kako bi se postigao cilj da Srbija (is)poštuje  
svoje obaveze kad je reč o medijskim slobodama i medijskom pluralizmu,  
bezbednosti novinara i njihovim radnim pravima. Osim navedenog, rezolucijom se  
zahteva i to da izvršni komitet IFJ-a pitanje medijskih sloboda i bezbednosti novinara 
u Srbiji drži među svojim prioritetima i da u vezi s tim bude u kontinuiranom dijalogu 
sa evropskim i međunarodnim institucijama, uključujući Evropsku uniju, Savet Evrope, 
OEBS i relevantna tela Ujedinjenih nacija.2

Trend drastičnog porasta broja napada na medijske radnike i medije u odnosu na 2024. 
godinu zabeležen je i u ,,Izveštaj o radu Stalne radne grupe za bezbednost novinara za 
2025. godinu”. Autori izveštaja pozivaju se na podatke Vrhovnog javnog tužilaštva,  

3

https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2026-04-anem-monitoring.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2026-04-anem-monitoring.pdf


4

Nezavisnog udruženja novinara Srbije i Udruženja novinara Srbije.3

Prema podacima VJT-a ukupan broj predmeta formiranih povodom dela izvršenih na 
štetu novinara iznosi 134 (u odnosu na 65 dela zabeleženih u 2024. god., broj je  
porastao za 106,15%). Fizičkih napada bilo je 28 (u odnosu na šest u 2024. god., broj je 
porastao za 366,67%). Donete su tri osuđujuće presude (u 2024. god. doneta je jedna, u 
2023. god. 12). Najveći broj predmeta (48,51%) formiran je u Posebnom javnom  
tužilaštvu za visokotehnološki kriminal (u 2024. god. taj procenat iznosio je 67,69).4

Evidencija NUNS-a beleži 380 napada (u odnosu na 168 zabeleženih u 2024. god.,  
došlo je do porasta od 126,19%). Sto šesnaest fizičkih napada (u odnosu na 18 u 2024. 
god.) govori o drastičnom porastu (od 544,44%).5

U evidenciji UNS-a broj napada iznosi 261 (u odnosu na 2024. god. kad ih je bilo 150, 
došlo je do porasta od 74%). Broj fizičkih napada skočio je na 60 (u odnosu na 2024. god. 
i 13 fizičkih napada, porast iznosi 361,54%).6

Deset međunarodnih novinarskih organizacija za zaštitu medija i slobodu štampe7 
uputile su pisma ministrima za evropska pitanja širom Evrope s ciljem da ih informišu o 
uvidima do kojih su došle tokom misija sprovedenih u Beogradu i na osnovu podataka o 
broju fizičkih, pravnih i onlajn napada na novinare zabeleženih na međunarodnim  
platformama. Zaključak je da se od novembra 2024. god. i početka protesta stanje u 
Srbiji značajno pogoršava.8 Ministri su pozvani da podrže poziv komesarke EU Marte Kos 
da se Srbiji obustave sredstava EU i tako odgovori na njeno kontinuirano demokratsko 
nazadovanje i blizak odnos sa Rusijom. Organizacije su od ministara tražile da od srpskih 
vlasti javno i u najkraćem roku zahtevaju da preduzmu sve neophodne mere kako bi se 
zaustavili represija i nasilje nad novinarima i kampanje blaćenja kojima su izloženi,  
kaznili svi zločini nad njima preduzeti, reformisali organi zaduženi za sprovođenje  
zakona, poboljšala zaštita novinara tokom protesta, okončao proizvoljan nadzor nad  
njima, uspostavile smislene i delotvorne institucionalne i pravne mere koje će im  
garantovati bolju zaštitu, uključujući tu i rešavanje problema strateških tužbi protiv 
učešća javnosti (SLAPP).9



5

***
Pogoršanje stanja kada je reč o državnim institucijama koje se bave ljudskim pravima u 

Srbiji – konstatovao je i Komesar Saveta Evrope za ljudska prava Majkl O’Flaerti.  
Tokom posete Srbiji, prilikom koje se sastao i sa predstavnicima civilnog društva, medija 
i akademske zajednice, izjavio je da je situacija lošija nego što je bila za vreme njegove 
prethodne posete, u aprilu 2025. godine.10 U svom zvaničnom saopštenju istakao je da 
se pad integriteta tih institucija hitno mora zaustaviti. Komesar je potcrtao značaj  
nezavisnih institucija za zaštitu ljudskih prava i složio se sa stavom više svojih  
sagovornika da, kada je reč o oblastima koje su bile u fokusu njegove posete,  
Zaštitnik građana ne ispunjava dužnosti propisane mandatom. Komesar je izrazio 
zabrinutost zbog fizičkih napada na novinare i pretnji po bezbednost njih i njihovih  
porodica, u odnosu na šta reakcije policije izostaje. U saopštenju je referisao na podatak 
Stalne radne grupe za bezbednost novinara koji govori da je od oko 200 evidentiranih 
napada na novinare registrovanih tokom 2024. i 2025. godine samo pet rezultiralo  
pravosnažnom sudskom presudom. U saopštenju nisu ostali neprimećeni ni ugroženost 
koju mediji i medijski radnici proživljavaju zbog velikog broja protiv njih pokrenutih 
SLAPP tužbi, kao ni podatak da su državno finansiranje medija i oglašavanje pretežno 
usmereni na medije bliske vlasti.11

Predstavnici medijskih udruženja sa Majklom 
O’Flaertijem (foto: Kancelarija komesara SE)



6

ANEM o samozaštiti medija i medijskih radnika

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija organizovala je razgovor na temu  
ugrožavanja bezbednosti medijskih radnika sredstvima digitalnog nadzora, naročito 
instaliranjem špijunskog softvera u mobilne telefone. Učesnike razgovora još jednom su 
podsetili na to da nemaju obavezu da na zahtev pripadnika policije otključavaju mobilne 
telefone, kao i da poziv za odlazak u prostorije BIA nije proizvoljan već podrazumeva 
jasnu proceduru koja mora biti ispoštovana.12

Predstavnici ANEM-a podvukli su važnost međusobnog povezivanja medija s ciljem da 
jedni drugima pruže pomoć i podršku, naročito u vremenu drastične ugroženosti  
medijskih sloboda i bezbednosti medijskih radnika. S tim u vezi, ANEM je informisao 
javnost da su bogatiji za nove članice, kojih je sad četrdeset pet.13 Podatak da su putem 
telefonske linije koja medijskim radnicima stoji na raspolaganju 24 časa sedam dana u 
nedelji u 2025. godini primili više od 600 poziva zbog ugrožavanja bezbednosti, a u  
poslednjih deset meseci, zaključno sa poslednjim danom aprila, 380 – govori sam za 
sebe.14

Predstavnici medija u razgovoru sa ANEM-ovim 
stručnjacima (foto: ANEM/Tanja Drobnjak)



7

Zvezde nad blatom

Javnost, ne samo stručna, zgrozila se i najoštrije osudila sramnu poruku koju je u danu 
kad je javnost saznala da je čuveni karikaturista Predrag Koraksić Koraks  
preminuo, na društvenoj mreži X objavio član Upravnog odbora Radio-televizije  
Srbije Predrag Azdejković: „Nek se pripremi Petričić...”, veliki karikaturista, kom pretnje 
ne prestaju da stižu.15 O pretnjama Petričiću više u  Monitoringu medijske scene u  
Republici Srbiji za mesec decembar 2025. godine. 

Džemper od alpake

Krajem maja potvrđena je vest da je postignut sporazum o prodaji kompanije Adria 
News S.à r.l., koja upravlja regionalnom medijskom mrežom Adria News Network (ANN), 
međunarodnoj investicionoj grupi Alpac Capital. U okviru mreže Adria News Network 
(ANN) posluju mediji N1 i Nova, dnevni list Danas, nedeljnik Radar i crnogorske Vijesti.

Vest o prodaji Adria News Network (ANN) fondu European Future Media Investments, 
kojim upravlja portugalska investiciona grupa Alpac Capital, većinski vlasnik  
Euronews-a – objavio je portal Raskrikavanje, pozivajući se na finalnu verziju tada  
nepotpisanog ugovora u koji su imali uvid.16 Portugalski portal Expresso, koji se poziva 
na isti dokument, objavio je informaciju da je ugovorom propisana obaveza kupca da 
obezbedi i poštuje uređivačku nezavisnost, međutim, ugovorom se ne propisuje  
mehanizam kojim će eventualno kršenje te ugovorne obaveze biti sankcionisano.17

Nakon objavljivanja vesti o mogućoj prodaji, grupa koju broji dvadeset sedam  
organizacija civilnog društva i medijskih udruženja18 izrazila je duboku zabrinutost,  
ocenjujući da bi takva prodaja predstavljala jednu od najznačajnijih pretnji sa  
dalekosežnim posledicama po medijski pluralizam u Evropi. U saopštenju se navodi da 
je neophodno preispitati dosadašnje poslovanje kompanije Alpac Capital.19 Organizacije 
su skrenule pažnju javnosti na to da je Alpac Capital 2022. godine stekao većinski udeo u 
Euronews-u, te da su u istraživačkim tekstovima portala Direkt36 i lista Le Monde  
izneta saznanja da je akvizicija delimično bila finansirana mađarskim državnim kapitalom 
i kapitalom kompanija bliskih Viktoru Orbanu. Osim podatka da je licenca za Euronews 
Serbia pod vlasništvom Alpac Capital-a dodeljena Telekomu Srbija, u saopštenju je bilo 
reči i o snimku razgovora koji su vodili direktor United Group Sten Miler i direktor  
Telekoma Vladimira Lučića. Transkript i snimak razgovora u avgustu prošle godine  
objavili su OCCRP i KRIK. U razgovoru je bilo reči o strategiji slabljenja N1 i zahtevu  
predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića da Aleksandra Subotić, izvršna  
direktorka kompanije United Media, bude smenjena.20 Iz Alpac Capital-a saopštili su 
da veruju ,,u neutralno i na činjenicama zasnovano, nezavisno novinarstvo, uz stabilno 
i održivo poslovanje i finansijske rezultate”,21 dok je zabrinuta stručna javnost pažnju 
usmerila na ,,širi politički i medijski kontekst u kojem su nezavisni i profesionalni mediji u 
regionu već dugo izloženi pritiscima”.22 

https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-12-anem-monitoring.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-12-anem-monitoring.pdf


8

O odlasku iz medija Euronews Serbia zbog, kako su novinari te kuće javno govorili, 
promene uređivačke politike, pritiska na urednike i novinare, neosnovanih izmena  
priloga, skraćivanja intervjua, otkazivanja zakazanih gostovanja, prećutkivanja određenih 
tema, zabrana pozivanja određenih lica za sagovornika i drugog – više u Monitoringu 
medijske scene u Republici Srbiji u mesec jun 2025. godine. O snimku razgovora koji su 
objavili OCCRP i KRIK više u: Monitoringu medijske scene u Srbiji za mesec avgust 2025. 
godine, Monitoringu medijske scene u Srbiji za mesec decembar 2025. godine,  
Monitoringu medijske scene u Srbiji za mesec april 2026. godine.

NIN pod toplim krilom Politike

Društvo za novinsko-izdavačku delatnost NIN d.o.o. saopštilo je da vlasništvo nad  
svojim celokupnim izdavačkim portfoliom i pravima nad brendom NIN prenosi na  
kompaniju Politika novine i magazini d.o.o.23 Na taj način NIN je vraćen u vlasništvo  
Politike, iz kog je istupio 1995. godine.24

U vezi s promenom izdavača NIN-a njegov nekadašnji urednik Milan Ćulibrk rekao je 
da se takav razvoj događaja očekivao od trenutka kada je kompanija Ringier Srbija d.o.o. 
svoj udeo prenela na Jelenu Drakulić Petrović. To je bio ,,međukorak” koji je Ringier 
preduzeo kako ne bi snosio ,,reputacioni rizik da jedno do tada profesionalno i nezavisno 
glasilo preda u ruke vlasti”.25

Nečiji Naš portal 

Ana Mihajlovski Grubin, dotadašnja glavna urednica i vlasnica portala Naš portal,  
saopštila je da se povlači sa svih funkcija u tom mediju jer, kako je rekla, ne može da  
garantuje uređivačku autonomiju, profesionalne standarde i uslove za nezavisan rad 
redakcije. Prema pisanjima medija, razloge za takvu odluku, kao i ni to ko bi mogao da 
ugrozi uređivačku autonomiju portala – Ana Mihajlovski Grubin nije želela da  
komentariše.26

Bratine

Glavni i odgovorni urednik Informer TV Dragan J. Vučićević izjavio je da su ,,Romi  
blokaderi” koji kradu bakarne kablove krivi za to što je železnički saobraćaj u Srbiji bio 
zaustavljen 23. maja, na dan velikog građanskog protesta na Slaviji.

Pokušaj Dragana J. Vučićevića, oštro kritikovan od strane javnosti,27 da Rome izjednači 
sa društvenom devijacijom i da u drugom koraku omalovažavanja za tu devijaciju da 
sinonimni pojam: ,,Blokaderi” – Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina 
nazvao je pravom na medijski pluralizam.

Najoštrije osuđujem kontinuirane napade na televiziju Informer i njenog glavnog  
urednika Dragana J. Vučićevića, ocenjujući da se iza ovih pritisaka krije pokušaj gušenja  
slobode medija i targetiranja svakoga ko se usuđuje da govori drugačije od ideološki 
podobnih krugova.28

https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-06-anem-monitoring-fin.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-06-anem-monitoring-fin.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-08-anem-monitoring.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-08-anem-monitoring.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-12-anem-monitoring.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2026-04-anem-monitoring.pdf


9

U čemu se kupaš?

Savjet Agencije za audiovizuelne medijske usluge (SAMU) doneo je odluku o  
ograničavanju prijema i reemitovanja celokupnog programa TV Informer na period od 
šest meseci zbog povrede člana 7 stav 1 Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji. 
Stavom tog člana Evropske konvencije propisuje se da programski sadržaji moraju  
poštovati ljudsko dostojanstvo, osnovna prava i slobode drugih, te da ne smeju sadržati 
izražavanje kojim se podstiču mržnja, diskriminacija ili netrpeljivost.29 

U saopštenju se navodi da sadržaj koji televizija Informer emituje vređa  
dostojanstvo crnogorskog naroda, negira crnogorski nacionalni identitet, podstiče  
govor mržnje i diskriminaciju, vređa dostojanstvo građana i institucija Crne Gore, te da 
je dokumentarni film „Referendum – priča o izmišljenoj slobodi” samo jedan od  
identifikovanih spornih sadržaja koji ne predstavlja izolovan slučaj povrede  
profesionalnih i regulatornih standarda. Zbog emitovanja tog dokumentarnog filma 
Agencija je, u skladu sa odredbama Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama, po 
službenoj dužnosti pokrenula postupke protiv TV Adria i TV Prva – emitera registrovanih 
u Crnoj Gori.30



10

Tužilaštvo na potezu

Zbog napada na novinarku TV Insajder Natašu Mijušković Prvo osnovno javno  
tužilaštvo u Beogradu podiglo je optužni akt protiv Jelenka Pijevca. Napad se dogodio u 
novembru 2025. godine, tokom prvog dana štrajka glađu Dijane Hrke, majke  
Stefana Hrke, momka nastradalog prilikom pada nadstrešnice u Novom Sadu. O napadu 
na Natašu Mijušković više u Monitoringu medijske scene u Srbiji za mesec novembar 
2025. godine.

***
Više javno tužilaštvo u Zaječaru odbilo je prigovor protiv rešenja kojim je  

odbačena krivična prijava Miljka Stojanovića, novinara medija Glas Zaječara,  
podneta zbog napada koji je doživeo od strane policijskih službenika za vreme  
izveštavanja sa protesta održanog u oktobru prošle godine (o napadu više u Monitoringu 
medijske scene u Srbiji za mesec oktobar 2025. godine). Novinar je krivičnu prijavu  
podneo protiv načelnika PU Zaječar i oficira saobraćajne policije ispostave PU Zaječar 
zbog postojanja osnova sumnje da su prema njemu izvršili krivično delo Zlostavljanje i 
mučenje iz člana 137. stav 3 u vezi sa stavom 1 Krivičnog zakonika.31

U prigovoru protiv rešenja o odbacivanju krivične prijave potcrtano je sledeće: javni 
tužilac nije potpuno i tačno utvrdio činjenično stanje, pogrešno je primenio materijalno 
pravo, nije na potpun i pravilan način cenio sve dokaze – zanemario je činjenicu da je 
Stojanović na događaju bio prisutan u svojstvu novinara i nije razjasnio „nepoznanicu” 
kako je došlo do povređivanja novinara, o čemu svedoče Stojanovićev iskaz i nalaz  
veštaka, javni tužilac nije rešio protivrečnost koja postoji između izjave oštećenog, izjava 
svedoka i izjava policijskih službenika i nije ispitao očevice koji se na snimcima spornog 
događaja vide (u izjavi za ANEM punomoćnik Miljka Stojanovića rekao je da su uz  
prigovor podneli i pet overenih izjava očevidaca).32

Svoju odluku Osnovno javno tužilaštvo zasnovalo je na izveštaju Sektora unutrašnje 
kontrole MUP-a prema kom ne postoje nepravilnosti u radu policijskih službenika, i na 
sudsko-medicinskom veštačenju u kom je navedeno da nema dokaza o postupanju koje 
bi se moglo podvesti pod zlostavljanje, mučenje ili uvredu ljudskog dostojanstva.33

 

https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-11-anem-monitoring-fin.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-11-anem-monitoring-fin.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-10-anem-monitoring-fin.pdf
https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2025-10-anem-monitoring-fin.pdf


11

II	 NAPADI, PRETNJE I PRITISCIII	 NAPADI, PRETNJE I PRITISCI
Slučaj targetiranja Verana Matića

Komisija za žalbe Saveta za štampu donela je jednoglasnu odluku da su Večernje  
novosti, Alo, 24sedam i Užice Oglasna tabla tekstom ,,Faze obojene revolucije uz  
pokroviteljstvo tajkunskih i militarizovanih medija: Isti obrasci i dve decenije nakon 
Petog oktobra” (portal Užice Oglasna tabla tekst je preneo sa portala Večernje novosti) 
i istim tekst pod naslov ,,Propaganda i obojene revolucije: Kako su militarizovani mediji 
kreirali haos u Srbiji u dva navrata?” (portal Alo tekst je preneo sa sajta 24sedam) – 
prekršile Kodeks novinara i novinarki Srbije.34 Tekst, navodi se u odluci Komisije, „više liči 
na politički pamflet, nego na novinarski tekst”.

U odluci stoji i sledeće:

Komisija još jednom ističe da je reč o već poznatom narativu, koji novinare dovodi i u 
realnu fizičku opasnost, budući da su predstavljeni kao subverzivni faktor koji sprovodi 
obojenu revoluciju, finansiran iz sumnjivih inostranih centara moći. (…) Ovakav tekst je u 
suprotnosti sa elementarnim principima novinarske profesije, koji, između ostalog,  
obavezuju novinare da iznose tačne i proverene informacije i da izveštavaju nepristrasno, 
da moraju da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose i komentara, pretpostavki i 
nagađanja, kao i da ne smeju da objavljuju klevete i glasine.35

Izražavajući zabrinutost za Matićevu sigurnost, članovi komisije rekli su da se, sledeći 
zabrinjavajuću logiku targetiranja, Matiću ,,crta meta” na čelu. Filip Švarm je izrazio 
zabrinutost ,,da je ovo priprema nečega što se sprema Veranu”, dok je Jelena Petković 
ocenila da su tekstovi ,,jezivi i opasni” ne samo za Matića već i za članice ANEM-a.36

Veran Matić sa članicama ANEM-a 
(foto: ANEM/Tanja Drobnjak)



12

Slučaj Predraga Simonovića
Nakon što je kolumnista medija Radar, penzionisani policajac i nekadašnji član Radne 

grupe MUP-a pri Komisiji za istraživanje ubistava novinara Predrag Simonović izvršio uvid 
u spise predmeta formiranog povodom krivične prijave podnete zbog sumnje da mu 
je komentarom da „šeta pored zaleđenog Dunava u ovo zimsko nevreme”, ostavljenim 
ispod njegovog autorskog teksta „Na scenu stupa jedan novi UKP – Kadrovi rešavaju sve” 
–ugrožena sigurnost, Simonović je saznao ko je sporni komentar ostavio: bivši pripadnik 
Bezbednosno-informativne agencije kog je upoznao pre objavljivanja knjige  
„Operativac”.37 Prema Simonovićevim rečima, bivši pripadnik BIA pozvao ga je na  
„neformalni” sastanak prilikom kog mu je sugerisao da bi knjiga bila „bolja” bez 
određenih izveštaja i posavetovao ga da se okrene Crkvi. Tom prilikom poklonio mu je 
tri ikone – za njega, suprugu i maloletnu ćerku, koju je oslovio imenom. Simonović je 
razgovor koji je vodio sa bivšim pripadnikom BIA prijavio nadležnom tužilaštvu, ali je ono 
bilo stava da u postupanju prijavljenog lica nema elemenata krivičnog dela.38

Štit za pendrek
Udruženje novinara Srbije reagovalo je na napad na urednika portala ,,Volim  

Zrenjanin” Aleksandra Blanušu. Do napada je došlo u Zrenjaninu, ispred štandova Srpske 
napredne stranke. Kako je Blanuša rekao za UNS, na Velikoj pijaci izbio je sukob između 
pristalica vladajuće stranke i aktivista Pokreta ujedinjenih fantoma. Kada je pokušao da 
uzme izjavu od gradonačelnika Sima Salapure, aktivisti i simpatizeri SNS-a počeli su da ga 
guraju, sapliću i na druge načine ga ometaju u radu.39

Redakcija portala Zoomer saopštila je da je njihovu novinarku, dok je snimala  
intervenciju policije nakon okončanja protesta na Slaviji 23. maja, štitom odgurnuo  
pripadnik policije.40 U bazi napada na novinare koju vodi Mreža SafeJournalists  
navedeno je: da se novinarka u trenutku napada nalazila u ulici Kralja Milana, da je  
oklopljeni pripadnik policije guranjem i udarcem štita sprečavao da snimi policijsku 
akciju, da novinarka nije povređena i da slučaj nije prijavljen.41 Na snimku koji je objavio 
portal Zoomer vidi se da pripadnici policije pendrecima udaraju mladića.42

Pretnje i patnje
Ispod objave na Instagramu nalogu na kom je redakcija portala Mašina pozvala publiku 

da donacijama podrži njihov rad, sa naloga Batko97 upućena je pretnja: „Doniram ti  
metak u čelo, jedino”.43 Pretnja je hitno prijavljena kontakt tačkama za bezbednost 
novinara i Posebnom odeljenju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala.44 Stručna 
javnost oštro je reagovala.45

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija osudila je preteće poruke koje je novinar 
Srđan Nonić primio na Facebook stranici „Niška inicijativa”. Noniću je sa naloga Sale 
poručeno: „Ti si dečko smrad. Treba te vešati! Smradino Smrdljiva”. Nakon poruka, 
saopštio je ANEM, Nonić je primio jednako uznemirujući poziv. Preteći mu fizičkim 



13

obračunom, lice koje ga je pozvalo reklo mu je da zna na kojoj adresi živi zajedno sa  
svojom porodicom i da i sam živi u njihovoj neposrednoj blizini.46 Slučaj je prijavljen  
nadležnim državnim organima.47

Visok pritisak
Praksa da se novinarima zabranjuje da izveštavaju sa događaja, nastavila se i tokom 

maja. Novinarima i medijskim ekipama nije bilo dozvoljeno da prisustvuju sednici  
Nastavno-naučnog veća na Filozofskom fakultetu u Nišu na kojoj je trebalo da se 
raspravlja o predlogu kompromisa između tog fakulteta, Ministarstva prosvete,  
Univerziteta i novoosnovanog Fakulteta srpskih studija.48 Iako je dan ranije podnela 
zahtev za akreditaciju, novinarki portala eStvarnost Ljiljani Stojanović nije bilo  
dozvoljeno da izveštava sa sednice Skupštine opštine Aranđelovac.49 Bez obzira na to što 
je bila uredno akreditovana, reporterka TV N1 nije mogla da izveštava sa konstitutivne 
sednice Skupštine opštine Kula.50

V.d. prodekana Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu prof. dr Valentina Arsić 
Arsenijević, nakon što ju je novinarka TV N1 Tatjana Aleksić uživo u programu nekoliko 
puta pitala da li je njen izbor u skladu sa zakonom i da li će se kandidovati za prodekana, 
na novinarku se obrušila rečima: „Vi ste jako maliciozni, maliciozan novinar i mislim to ću 
reći vašem uredniku”, „Vi ste pravno potpuno nepismena osoba da biste tako nešto  
tvrdili”, „Vi ste apsolutno totalni diletant i kad je pravo u pitanju, a na granici i kada je 
vaša novinarska profesija u pitanju.”51

Foto: Mašina



14

III	MONITORING PROCESA USVAJANJA III	MONITORING PROCESA USVAJANJA 
NOVIH ZAKONA	NOVIH ZAKONA	

Tokom maja nije bilo značajnih dešavanja u pogledu usvajanja novih zakona. 

IV 	IMPLEMENTACIJA POSTOJEĆIH IV 	IMPLEMENTACIJA POSTOJEĆIH 
PROPISAPROPISA

Projektno sufinansiranje

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija organizovala je dvodnevnu diskusiju o  
projektnom sufinansiranju medija. Predstavnici 40 lokalnih medija razmenili su  
iskustva i saglasili se oko toga da je projektno sufinansiranje medijskih sadržaja  
obesmišljen proces jer se sredstva dodeljuju samo određenim medijima i nevladinim 

Foto: Unsplash/Mathieu Stern



15

organizacijama. Prema oceni učesnika diskusije članovi komisija koje ocenjuju  
projekte nisu dovoljno stručni, a takvom stanju stvari u bitnoj meri doprinosi  
neadekvatan sistem bodovanja. Mnogi mediji obeshrabreni su da apliciraju za sredstva. 
Prijavljivanje na konkurse na kojima sredstva nikada nisu dobili – za njih ne predstavlja 
ništa drugo do trošenje resursa i vremena.52

Koliko je projektno sufinansiranje postalo obesmišljen proces – pokazala je (i)  
ANEM-ova analiza objavljena u maju. Prema navedenim podacima, izdavači tabloida 
poznati po kršenju Kodeksa novinara i novinarki Srbije53 – Alo i Informer (Alo media 
system i Insajder tim) – zajedno sa svojim ćerkama firmama dobili su ukupno više od 58 
miliona dinara. Izdavači u vlasništvu Radoice Milosavljevića – za medije RTV Kruševac, TV 
Pirot, TV Leskovac, RTV Caribrod i TV Požega – dobili su više od 50 miliona dinara. Zaple 
Media Group – privredno društvo koje je početkom 2026. godine pokrenulo više  
lokalnih medija sa istim glavnim urednikom Gradimirom Bankovićem, saradnikom Centra 
za društvenu stabilnost – dobila je podršku za dva projekta: za jedan, u Užicu, u iznosu 
od 2,1 milion,  za drugi, u Požegi, u iznosu od milion dinara.54

Prema podacima objavljenim u dnevnom listu Danas, neregistrovana Niš TV, čiji je 
izdavač Ini media, od početka emitovanja programa, a program je započet gostovanjem 
predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića – iz javnih izvora dobila je najmanje 23 
miliona dinara.55

Analiza portala Cenzolovka pokazuje da su izdavači prorežimskih medija Informer,  
Srpski telegraf, Alo, Kurir i Večernje novosti i sa njima povezani mediji tokom deset  
godina projektnog sufinansiranja, putem medijskih konkursa, od lokalnih samouprava, 
Ministarstva informisanja i Pokrajinskog sekretarijata dobili više od 2,8 miliona evra: 
Informer oko 82 miliona dinara (više od 690.000 evra), Večernje novosti i Radio Novosti 
više od 77 miliona dinara (oko 654.000 evra), Alo nešto manje od 73 miliona dinara (oko 
613.000 evra), Kurir i Espreso oko 61 milion dinara (514.000 evra), Srpski telegraf i portal 
Republika ukupno oko 44 miliona dinara (370.000 evra).56

***
Ministarstvo informisanja i telekomunikacija (MIT) blokiralo je u Jedinstvenom  

informacionom sistemu (JIS) mogućnost da Slavoljub Ristić i Biljana Ratković Njegovan, 
zbog toga što su javni funkcioneri, budu i dalje birani za članove za ocenjivanje projekata 
u okviru konkursa za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja.57

O dopisima u kojima ANEM od određenih lokalnih samouprava traži da se ponište 
odluke o imenovanju članova komisija zbog toga što Slavoljub Ristić i Biljana Ratković 
Njegovan obavljaju javnu funkciju, kao i o zahtevu ANEM-a upućenom MIT-u da u JIS-u 
blokira mogućnost da njih dvoje budu birani za članove za ocenjivanje projekata – više u 
Monitoringu medijske scene u Republici Srbiji za mesec mart 2026. godine. 

https://bezbedni-novinari.mpanel.app/storage/files/documents/2026-04-anem-monitoring.pdf


16

V	 SLAPP TUŽBE USMERENE PROTIV V	 SLAPP TUŽBE USMERENE PROTIV 
NOVINARA I MEDIJANOVINARA I MEDIJA

Drugi osnovni sud u Beogradu doneo je prvostepenu presudu u sporu vođenom  
protiv Slavko Ćuruvija fondacije po tužbama bivših pripadnika Resora državne  
bezbednosti: Miroslava Kuraka, Ratka Romića i Milana Radonjića. Tužba je podneta zbog 
saopštenja u kom je Fondacija iskazala neslaganje sa odlukom Apelacionog suda u  
Beogradu da Kurak, Romić i Radonjić pravnosnažno budu oslobođeni optužbe za ubistvo 
novinara Slavka Ćuruvije.58

Presudom je tužbeni zahtev delimično usvojen: tužioci su zahtevali po 500.000 dinara 
na ime naknade nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda za svakog tužioca, a sud 
im je dosudio po 200.000 dinara. Imajući u vidu dosuđene troškove sudskog postupka, 
prvostepenom presudom Fondacija je obavezana da tužiocima isplati ukupan iznos od 
1.035.000 dinara.59

Protiv presude Fondacija Slavko Ćuruvija izjavila je žalbu insistirajući na tome da je za 
tužioce sporno saopštenje ništa drugo do kritika pravosudnog sistema i da prvostepeni 
sud u obzir nije uzeo argumentaciju koju mu je tokom postupka tužena strana priložila. 
Među ignorisanim dokazima našla se i presuda Vrhovnog suda kojom je utvrđeno da je 
pravosnažnom presudom Apelacionog suda u Beogradu – na koju se za tužioce spornim 
saopštenjem referiše – učinjena bitna povreda odredaba krivičnog postupka u korist 
tužilaca.60

Stručna javnost presudu je ocenila kao neuspeh pravosuđa, pritisak na slobodu  
izražavanja i još jedan koraka kojim se u potrazi za pravdom korača unazad.61  
Nacionalna radna grupa za borbu protiv SLAPP-a za presudu je rekla da je ,,školski  
primer SLAPP tužbe – strateške tužbe protiv učešća javnosti, čiji cilj nije zaštita prava, već 
zastrašivanje, finansijsko iscrpljivanje i odvraćanje organizacija, novinara,  
aktivista i drugih aktera od javnog govora o temama od nesumnjivog javnog interesa”.62

Kurak, Romić i Radonjić sa pravnom zastupnicom
u Palati pravde (foto: ANEM/Veran Matić)

https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/slavko-curuvija-fondacija-sokirana-presudom-apelacionog-suda-zemlja-koja-ne-kaznjava-ubice-nema-buducnost/


17

Nosilac: Partneri:

Ova publikacija objavljena je uz finansijsku pomoć Evropske unije,  
Norveške i Balkanskog fonda za demokratiju, projekta Nemačkog Maršalovog  
fonda SAD. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovorna Asocijacija nezavisnih  

elektronskih medija i ta sadržina nužno ne izražava zvanične stavove Evropske unije, 
vlade Norveške, Nemačkog Maršalovog fonda i Balkanskog fonda za demokratiju.

Podrška:

Овај пројекат финансира
                  Европска унија



18

1  ,,Na Kongresu IFJ u Parizu usvojena rezolucija o eskalaciji napada i urušavanju medijskih sloboda u 
Srbiji”, tekst objavljen 6. 5. 2026. god. na sajtu NUNS-a. 
2  Isto.
3  ,,Izveštaj o radu Stalne radne grupe za bezbednost novinara za 2025. godinu”, autori: Tatjana Vasilje-
vić Veljković, Miroslav Janković i Dragana Bjelica.
4  Isto.
5  Isto.
6  Isto.
7  Reč je o sledećim organizacijama: Free Press Unlimited (FPU), ARTICLE 19, Europe Association 
of European Journalists (AEJ), Committee to Protect Journalists (CPJ), European Centre for Press and 
Media Freedom (ECPMF), European Federation of Journalists (EFJ), Index on Censorship International 
Press Institute (IPI), Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa (OBCT), Reporters Without Borders 
(RSF).
8  ,,Serbia: 10 organisations ask Ministers for European Affairs to draw a red line on media freedom”, 
pismo objavljeno 11. 5. 2026. god. na sajtu Media Freedom Rapid Response (MFRR).
9  Isto.
10  ,,Serbia: authorities should ensure safety of demonstrators and improve working environment for 
civil society and human rights defenders - Commissioner for Human Rights”, tekst objavljen 28. 4. 2025. 
god. na sajtu Saveta Evrope.
11  ,,Serbia: Council of Europe Commissioner for Human Rights observes deteriorating human rights 
situation”, saopštenje Komesara Saveta Evrope za ljudska prava Majkla O’Flaertija objavljeno 22. 5. 2026. 
god. na sajtu Saveta Evrope.
12  ,,Izazovi i pretnje po bezbednost novinara u Srbiji: Šta su problemi i kako se zaštititi”, tekst objavljen 
15. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a.
13  ,,Skupština ANEM: Osnaživanje medijske scene može dovesti do bitnih društvenih promena”, tekst 
objavljen 14. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a. 
14  ,,Međunarodni dan SOS telefona: Više od 600 poziva preko Sigurne linije za novinare u 2025. godi-
ni”, tekst objavljen 16. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a. 
15  ,,ANEM: Osuda neprimerene poruke Predraga Azdejkovića i poziv UO RTS da reaguje”, saopštenje 
ANEM-a objavljeno 19. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja; ,,NUNS: Neprimerena poruka člana UO 
RTS-a o Dušanu Petričiću nedopustiva je i opasna”, saopštenje NUNS-a objvljeno 19. 5. 2026. god. na 
sajtu tog udruženja.
16  ,,Vlasnici Euronews-a kupuju N1, Nova S i još desetak regionalnih medija za 30 miliona evra”, auto-
ri: Vesna Radojević i Stefan Kosanović, tekst objavljen 14. 5. 2026. god. na sajtu Raskrikavanje. 
17  ,,Portugalski Expresso: Ugovor ne garantuje uređivačku nezavisnost medija Junajted grupe”, autorka 
Marija Vučić, tekst objavljen 20. 5. 2026. god. na sajtu Cenzolovka. 
18  Asocijacija onlajn medija, Asocijacija nezavisnih elektronskih medija, Inicijativa mladih za ljudska 
prava, Fondacija Fond B92, CRTA, Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu, Komitet 
pravnika za ljudska prava (YUCOM), Transparentnost Srbija, Inicijativa A11, Evropski pokret u Srbiji, 
Udruženje Krokodil, Udruženje Žene za mir, Fondacija Slavko Ćuruvija, Građanske inicijative, Centar 
savremene politike, Beogradski centar za ljudska prava, Rainbow Ignite, Autonomni ženski centar, Ne-
zavisno udruženje novinara Vojvodine, Nezavisno udruženje novinara Srbije, BeFem, Beogradski centar 
za bezbednosnu politiku, FemPlatz, Organizovana grupa SviĆe, Trag fondacija, Nezavisni ženski centar 
Dimitrovgrad, Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji.
19  ,,Potencijalna prodaja Adria News Network medija ugrožava medijske slobode”, saopštenje 27 orga-
nizacija objavljeno na sajatu Inicijative mladih za ljudska prava.
20  Isto.

https://nuns.rs/na-kongresu-ifj-u-parizu-usvojena-rezolucija-o-eskalaciji-napada-i-urusavanju-medijskih-sloboda-u-srbiji/
https://nuns.rs/na-kongresu-ifj-u-parizu-usvojena-rezolucija-o-eskalaciji-napada-i-urusavanju-medijskih-sloboda-u-srbiji/
https://api.anem.org.rs/storage/assets/2026-04-29 Report SRG 2025_Final_ Serbian.pdf
https://www.mfrr.eu/serbia-10-organisations-ask-ministers-for-european-affairs-to-draw-a-red-line-on-media-freedom/
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/serbia-authorities-should-ensure-safety-of-demonstrators-and-improve-working-environment-for-civil-society-and-human-rights-defenders
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/serbia-authorities-should-ensure-safety-of-demonstrators-and-improve-working-environment-for-civil-society-and-human-rights-defenders
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/serbia-council-of-europe-commissioner-for-human-rights-observes-deteriorating-human-rights-situation
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/serbia-council-of-europe-commissioner-for-human-rights-observes-deteriorating-human-rights-situation
https://anem.org.rs/sr/strane/izazovi-i-pretnje-po-bezbednost-novinara-u-srbiji-sta-su-problemi-i-kako-se-zastititi
https://anem.org.rs/sr/strane/medunarodni-dan-sos-telefona-vise-od-600-poziva-preko-sigurne-linije-za-novinare-u-2025-godini
https://anem.org.rs/sr/strane/medunarodni-dan-sos-telefona-vise-od-600-poziva-preko-sigurne-linije-za-novinare-u-2025-godini
https://anem.org.rs/sr/strane/anem-osuda-neprimerene-poruke-predraga-azdejkovica-i-poziv-uo-rts-da-reaguje
https://nuns.rs/nuns-neprimerena-poruka-clana-uo-rts-a-o-dusanu-petricicu-nedopustiva-je-i-opasna/
https://nuns.rs/nuns-neprimerena-poruka-clana-uo-rts-a-o-dusanu-petricicu-nedopustiva-je-i-opasna/
https://raskrikavanje.rs/vlasnici-euronews-a-kupuju-n1-nova-s-i-jos-desetak-regionalnih-medija-za-30-miliona-evra/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/portugalski-expresso-ugovor-ne-garantuje-uredjivacku-nezavisnost-medija-junajted-grupe/
https://yihr.rs/bhs/potencijalna-prodaja-adria-news-network-medija-ugrozava-medijske-slobode/


19

21  ,,N1, Nova, Danas i Radar prodati Alpak kapitalu, vlasniku Juronjuza”, tekst je objavljen 29. 5. 2026. 
god. na sajtu Mašina. 
22  ,,EFJ i regionalne članice EFJ-a izražavaju zabrinutost zbog prodaje Adria News Networka kompani-
ji Alpac Capital”, saopštenje objavljeno 29. 5. 2026. god. na sajtu NUNS-a.
23  ,,Politika je novi vlasnik NIN-a”, saopštenje društva za novinsko-izdavačku delatnost NIN d.o.o. 
objavljeno 15. 5. 2026. god. na sajtu NIN-a.  
24  ,,NIN | Media Ownership Monitor”, tekst objavljen na sajtu BIRN-a. 
25  ,,Povratak kući ili susret s maćehom - novinari o sudbini NIN-a”, autori: K. Kovač Nastasić, A. Ničić, 
tekst objavljen na sajtu UNS-a.
26  ,,Ana Mihajlovski se povukla sa Našeg portala, novi vlasnik za sada tajna”, autorka Milica Ljubičić, 
tekst objavljen 28. 5. 2026. god. na sajtu Raskrikavanje.
27  Upozorenje za javnost povodom izjave glavnog urednika Informera, upozorenje Poverenika za 
zaštitu ravnopravnosti objavljeno 25. 5. 2026. god., ,,Inicijativa A 11 podnela pritužbu protiv Dragana 
Vučićevića zbog diskriminatornih izjava o Romima”, saopštenje objavljeno 26. 5. 2026. god. na sajtu 
Inicijative A 11. 
28  Saopštenje za javnost ministra Borisa Bratine, objavljeno 27. 5. 2026. god. na Instagram profilu 
Zvanicnobratina.
29  ,,Savjet AMU ograničio reemitovanje Informer TV na šest mjeseci pokrenuti postupci po službenoj 
dužnosti protiv domaćih emitera, saopštenje AMU objavljeno 25. 5. 2026. god. na sajtu te agencije.
30  Isto.
31  ,,ANEM ALARM: Tužilaštva u Zaječaru štite nasilne policajce, ali ne i novinare na zadatku”, saop-
štenje ANEM-a objavljeno 5. 5. 2026. god. na sajtu Bezbedni novinari. 
32  Isto.
33  Isto.
34  ,,Savet za štampu: Četiri portala prekršila Kodeks novinara tekstovima o ANEM-u i Veranu Matiću”, 
tekst objavljen 28. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a.
35  Odluka Komisije Saveta za štampu povodom teksta objavljenog u mediju Novosti.rs
36  Isto.
37  ,,Već ga prijavljivao: Penzionisani pripadnik BIA uputio komentar preteće sadržine bivšem inspek-
toru SBPOK-a Predragu Simonoviću”, autor Uglješa Bokić, tekst objavljen 4. 5. 2026. god. na sajtu dnev-
nog lista Danas.
38  Isto.
39  ,,UNS: Kazniti odgovorne za napad na Aleksandra Blanušu”, saopštenje UNS-a objavljeno 9. 5. 
2026. god. na sajtu UNS-a. 
40  Snimak objavljen 23. 5. 2026. god. na Instagram profilu Zoomer_rs.
41  Stvarni napadi na novinare, novinarka Zoomera, Beograd, 23. 5. 2026. god., izvod iz baze napada na 
novinare koju vodi mreža SafeJournalists.
42  Snimak objavljen 23. 5. 2026. god. na Instagram profilu Zoomer_rs.
43  ,,ANEM ALARM: Redakcija portala Mašina dobila pretnju metkom u čelo”, saopštenje ANEM-a 
objavljeno 25. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja.
44  Isto.
45  ,,ANEM ALARM: Redakcija portala Mašina dobila pretnju metkom u čelo”, saopštenje ANEM-a 
objavljeno 25. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja; ..NUNS: Pretnje redakciji portala Mašina moraju biti 
hitno istražene i sankcionisane”, saopštenje NUNS-a objavljeno 25. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja; 
,,UNS: Kazniti odgovorne za pretnje redakciji portala Mašina”, saopštenje UNS-a objavljeno 25. 5. 2026. 
god. na sajtu tog udruženja.
46  ,,ANEM ALARM: Pretnje vešanjem novinaru Srđanu Noniću”, saopštenje ANEM-a objavljeno 18. 

https://www.masina.rs/n1-nova-danas-i-radar-podati-alpak-kapitalu-vlasniku-juronjuza/
https://nuns.rs/efj-i-regionalne-clanice-efj-a-izrazavaju-zabrinutost-zbog-prodaje-adria-news-networka-kompaniji-alpac-capital/
https://nuns.rs/efj-i-regionalne-clanice-efj-a-izrazavaju-zabrinutost-zbog-prodaje-adria-news-networka-kompaniji-alpac-capital/
https://www.nin.rs/drustvo/vesti/112997/politika-je-novi-vlasnik-nin-a
https://serbia.mom-gmr.org/sr/mediji/detail/outlet/nin-2/
https://uns.org.rs/desk/UNS-news/188039/povratak-kuci-ili-susret-s-macehom---novinari-o-sudbini-nin-a.html
https://raskrikavanje.rs/ana-mihajlovski-se-povukla-sa-naseg-portala-novi-vlasnik-za-sada-tajna/
https://ravnopravnost.gov.rs/upozorenje-za-javnost-povodom-izjave-glavnog-urednika-informera/
https://www.a11initiative.org/inicijativa-a-11-podnela-prituzbu-protiv-dragana-vucicevica-zbog-diskriminatornih-izjava-o-romima/
https://www.a11initiative.org/inicijativa-a-11-podnela-prituzbu-protiv-dragana-vucicevica-zbog-diskriminatornih-izjava-o-romima/
https://www.instagram.com/p/DY1w-5zMx-j/
https://amu.me/wp-content/uploads/2026/05/Saopstenje-SAMU-ogranicio-reemitovanje-Informer-TV-na-sest-mjeseci_Pokrenuti-postupci-protiv-domacih-emitera.pdf
https://amu.me/wp-content/uploads/2026/05/Saopstenje-SAMU-ogranicio-reemitovanje-Informer-TV-na-sest-mjeseci_Pokrenuti-postupci-protiv-domacih-emitera.pdf
https://www.bezbedninovinari.rs/article/1585/anem-alarm-tuzilastva-u-zajecaru-stite-nasilne-policajce-ali-ne-i-novinare-na-zadatku
https://anem.org.rs/sr/strane/savet-za-stampu-cetiri-portala-prekrsila-kodeks-novinara-tekstovima-o-anem-u-i-veranu-maticu
https://savetzastampu.rs/zalbe/9251/
https://www.danas.rs/vesti/drustvo/inspektoru-sbpok-a-predrag-simonovic-pretnje-pripadnik-bia/
https://www.danas.rs/vesti/drustvo/inspektoru-sbpok-a-predrag-simonovic-pretnje-pripadnik-bia/
https://www.uns.org.rs/sr/saopstenja/187703/uns-kazniti-odgovorne-za-napad-na-aleksandra-blanusu.html
https://www.instagram.com/reels/DYsaSuZtDX9/?hl=en
https://safejournalists.net/sr/incident/stvarni-napadi-na-novinare-novinarka-zoomera-beograd-23-05-2026/
https://anem.org.rs/sr/strane/anem-alarm-redakcija-portala-masina-dobila-pretnju-metkom-u-celo
https://anem.org.rs/sr/strane/anem-alarm-redakcija-portala-masina-dobila-pretnju-metkom-u-celo
https://nuns.rs/nuns-pretnje-redakciji-portala-masina-moraju-biti-hitno-istrazene-i-sankcionisane/
https://nuns.rs/nuns-pretnje-redakciji-portala-masina-moraju-biti-hitno-istrazene-i-sankcionisane/
https://www.uns.org.rs/sr/saopstenja/188263/uns-kazniti-odgovorne-za-pretnje-redakciji-portala-masina.html
https://anem.org.rs/sr/strane/anem-alarm-pretnje-vesanjem-novinaru-srdanu-nonicu


20

5. 2026. god. na sajtu tog udruženja.
47  Isto.
48  ,,Filozofski fakultet u Nišu bez kompromisa na današnjoj sednici, novinari tvrde da im je prećeno 
prijavama”, tekst objavljen  18. 5. 2026. god. na portalu Mašina.
49  ,,UNS: Predsednik Skupštine opštine Aranđelovac da ne diskriminiše medije”, saopštenje UNS-a 
objavljeno 21. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja.
50  ,,Studentkinja iz Glasa mladih u Kuli: Odbornici SNS će ići na poligraf da utvrde ko ih je izdao”, 
tekst objavljen 7. 5. 2026. god. na sajtu N1.
51  Emisija ,,N1 Studio live” emitovana 12. 5. 2026. god. na TV N1.
52  ,,Projektno sufinansiranje medija u Srbiji: Obesmišljen proces koji se mora u potpunosti promeniti”, 
tekst objavljen 16. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a. 
53  Shodno članu 24 ZJIM-a jedan od kriterijumima za ocenu projekata jeste mera u kojoj se medij 
putem koga će biti realizovan projekat pridržava profesionalnih i etičkih standarda. Ta mera se dokazu-
je pribavljanjem podataka od nadležnih tela da u godini koja prethodi konkursu nije izrečena mera od 
strane regulatornog tela u slučaju elektronskih medija, ili nije donet akt samoregulatornog tela Saveta 
za štampu – za štampane i onlajn medije, a kojima je utvrđeno da je konkretni medij prekršio zakonske 
odredbe, odnosno standard profesionalne etike.
54  ,,Projektno sufinansiranje: Alou i Informeru 58 miliona, Radoici Milosavljeviću 50 miliona na 
medijskim konkursima”, analiza ANEM-a objavljena 27. 5. 2026. god. na sajtu tog udruženja.
55  ,,Neregistrovana Niš TV, koju je otvorio Vučić, dobija desetine miliona iz javnih izvora, a nijedna 
institucija ne objašnjava kako je to uopšte moguće”, autorka Zorica Miladinović, tekst objavljen 25. 5. 
2026. god. na sajtu dnevnog lista Danas.
56  ,,Mašinerija laži: Tri miliona evra za prorežimske tabloide tokom decenije sufinansiranja”, autorka 
Marija Vučić, tekst objavljen 8. 5. 2026. god. na sajtu Cenzolovka.
57  ,,MIT potvrdio UNS-u: U JIS-u blokirana mogućnost izbora Slavoljuba Ristića i Biljane Ratković 
Njegovan za članove komisija”, tekst objavljen 13. 5. 2026. god. na sajtu ANEM-a. 
58  ,,Slavko Ćuruvija fondacija po tužbi Radonjića, Romića i Kuraka, mora da plati više od milion dina-
ra”, tekst objavljen 15. 5. 2026. god. na sajtu Slavko Ćuruvija fondacije. 
59  Isto.
60  ,,Slavko Ćuruvija fondacija treba da plati više od milion dinara po tužbi Radonjića, Romića i Kura-
ka”, autorka Marija Vučić, tekst objavljen 15. 5. 2026. god. na sajtu Cenzolovka.
61  ,,Reporteri bez granica uz Slavko Ćuruvija fondaciju”, tekst objavljen 15. 5. 2026. god. na sajtu 
Cenzolovka; ,,Solidarnost sa Slavko Ćuruvija Fondacijom nakon još jednog koraka unazad u potrazi za 
pravdom”, zajedničko saopštenje organizacija: Evropska federacija novinara (EFJ), Evropski centar za 
slobodu medija i štampe (ECPMF), Free Press Unlimited (FPU), ARTICLE 19 Europe, Međunarodni 
institut za štampu (IPI), Međunarodna federacija novinara (IFJ), Index on Censorship, Opservatorija 
Balkan i Kavkaz Transeuropa (OBCT), Reporteri bez granica (RSF), PEN International objavljeno 19. 5. 
2026. god. na sajtu NUNS-a.
62  ,,Nacionalna radna grupa za borbu protiv SLAPP-a: Presuda protiv Slavko Ćuruvija fondacije 
opasan je pritisak na slobodu izražavanja”, saopštenje Nacionalne radne grupe za borbu protiv SLAPP-a 
objavljeno 15. 5. 2026. god. na sajtu Slavko Ćuruvija fondacije.

https://www.masina.rs/filozofski-fakultet-u-nisu-bez-kompromisa-na-danasnjoj-sednici-novinari-tvrde-da-im-je-preceno-prijavama/
https://www.masina.rs/filozofski-fakultet-u-nisu-bez-kompromisa-na-danasnjoj-sednici-novinari-tvrde-da-im-je-preceno-prijavama/
https://uns.org.rs/saopstenja/188138/uns-predsednik-skupstine-opstine-arandjelovac-da-ne-diskriminise-medije.html
https://n1info.rs/vesti/glas-mladih-opstine-kula-odbornici-sns-poligraf-izdaja/
https://youtu.be/mFeV1ZDw8t4?si=HfrrnInB4JUs87OU
https://anem.org.rs/sr/strane/projektno-sufinansiranje-medija-u-srbiji-obesmisljen-proces-koji-se-mora-u-potpunosti-promeniti
https://anem.org.rs/sr/strane/projektno-sufinansiranje-alou-i-informeru-53-miliona-radoici-milosavljevicu-50-miliona-na-medijskim-konkursima
https://anem.org.rs/sr/strane/projektno-sufinansiranje-alou-i-informeru-53-miliona-radoici-milosavljevicu-50-miliona-na-medijskim-konkursima
https://www.danas.rs/vesti/drustvo/neregistrovana-nis-tv-vucic-novac-iz-javnih-izvora/
https://www.danas.rs/vesti/drustvo/neregistrovana-nis-tv-vucic-novac-iz-javnih-izvora/
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/masinerija-lazi-tri-miliona-evra-za-prorezimske-tabloide-tokom-decenije-sufinansiranja/
https://anem.org.rs/sr/strane/mit-potvrdio-uns-u-u-jis-u-blokirana-mogucnost-izbora-slavoljuba-ristica-i-biljane-ratkovic-njegovan-za-clanove-komisija
https://anem.org.rs/sr/strane/mit-potvrdio-uns-u-u-jis-u-blokirana-mogucnost-izbora-slavoljuba-ristica-i-biljane-ratkovic-njegovan-za-clanove-komisija
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/slavko-curuvija-fondacija-po-tuzbi-radonjica-romica-i-kuraka-mora-da-plati-vise-od-milion-dinara/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/slavko-curuvija-fondacija-po-tuzbi-radonjica-romica-i-kuraka-mora-da-plati-vise-od-milion-dinara/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/slavko-curuvija-fondacija-treba-da-plati-vise-od-milion-dinara-po-tuzbi-radonjica-romica-i-kuraka/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/slavko-curuvija-fondacija-treba-da-plati-vise-od-milion-dinara-po-tuzbi-radonjica-romica-i-kuraka/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/reporteri-bez-granica-uz-slavko-curuvija-fondaciju/
https://nuns.rs/srbija-solidarnost-sa-slavko-curuvija-fondacijom-nakon-jos-jednog-koraka-unazad-u-potrazi-za-pravdom/
https://nuns.rs/srbija-solidarnost-sa-slavko-curuvija-fondacijom-nakon-jos-jednog-koraka-unazad-u-potrazi-za-pravdom/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/nacionalna-radna-grupa-za-borbu-protiv-slapp-a-presuda-protiv-slavko-curuvija-fondacije-opasan-je-pritisak-na-slobodu-izrazavanja/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/nacionalna-radna-grupa-za-borbu-protiv-slapp-a-presuda-protiv-slavko-curuvija-fondacije-opasan-je-pritisak-na-slobodu-izrazavanja/

